torsdag 12 mars 2009

"Amelie"


Till efterrätt blir det den godaste crème brulée som någonsin ätits. Med lavendelsmak, urgott.

Systerdotter J och jag har en favoritfilm ihop: Amélie från Montmartre. Vi har säkert sett den över tio gånger var och också tillsammans ett par gånger.

J. påminner mig: Amélie är duktig på att ta tillvara de små njutningarna i vardagen. Att stoppa ner handen i en säck med linser. Eller försiktigt slå små hål på knäcken på en crème brulée. Så det gör hon och ser nästan ut som Amélie själv!

Och räkningen, "l'addition" kommer på ett jätteroligt sätt - i en liten kassakista!

I morgon är Provencebesöket över och ett snöigt Sverige väntar. Tack J. för så trevliga dagar tillsammans och kom snart tillbaka. Bienvenu!
Posted by Picasa

6 kommentarer:

Jenny Bergvall sa...

Tänk att jag inte sett filmen än. Har inte lyckats finna den. Men för någon vecka sen såg jag slutet på den, då den gick mitt på dagen på någon av alla hundra kanaler.
Men.. jag vill se HELA!

Anonym sa...

Filmen är underbar... och efterrätten är himmelsk! Jag har köpt en liten brännare för att få till det rätta stuket hemma.

Anita sa...

Crème brulée med lavendelsmak låter urgott! Ger du bort receptet...?

Filmen "Amélie från Montmartre" har jag inte sett.. Det känns som jag gått miste om något!

Jag förstår att din systerdotter har haft en fin paus hos er!

Anonym sa...

Så gott! Åt det senast på Gotland, med tunn knäckig yta..

Men nu börjar vi nog få Dessi-abstinens här, kära mormor Monet!

Monet sa...

Jenny: Amélie från Montmartre är ett absolut MÅSTE!! Jag ser sällan om filmer (jo, Ömhetsbevis har jag säkert sett tio gånger) men Amélie kan man se hur många gånger som helst. Den finns på DVD, köp och titta och njut av den underfundiga historien och den söta Amélie!

Rutan: kul att du håller med om båda ljuvligheterna!

Smulan: jag har inte en aning om hur man gör den här efterrätten. Rutan kanske vet eftersom hon till och med har en brännare. Och i vilken form lavendeln tillsätts vet jag inte heller. Kanske i form av lavendelolja? Och hr du inte heller sett Amélie så följ mitt råd till Jenny ovan!

ab: Dessi-abstinens, ska se vad jag kan göra!

Anonym sa...

Jag ska genast lägga ut receptet!