måndag 23 februari 2009

Trädgårdsmästarfråga


En slottsträdgårdsmästare frågar mig om vi har någon vår i södra Frankrike. Jovars, det får man väl ändå tillstå. Idag börjar påskliljorna slå ut. Och lavendeln doftar särskilt underbart när man fått bort ogräset runtikring

De från Sverige medförda Flammentanzrosorna har klarat vintern galant och nu börjar de skjuta skott också.

Och hyacinterna växer till sig. Klockan är snart halv sju på kvällen, det är fortfarande ljust även om skymningen sakta närmar sig. En vårfågel kvittrar utanför fönstret som fortfarande är öppet utan att det är kallt.

Vi har haft en trädgårdsdag i sol och plus femton grader och kan inte klaga alls!

Posted by Picasa

2 kommentarer:

Anonym sa...

15 grader och sol...det har vi först i maj! Tror att jag flyttar söderut jag också! Ha det gott!

Monet sa...

Tack så mycket! Det har varit lika fint idag och nu slår påskliljorna ut så att man nästan ser det!

Här går jag och funderar på mimosaträd, kanske citrondito, på bougainvillae och andra exotiska växter jag bara sett på bild innan.

Det är en utmaning - jag har inte en aning om hur de ev. kommer att trivas. Finns det bra böcker om medelhavsväxter tro?