torsdag 5 februari 2009

Postal service


Åh, detta underbara serviceland!! Jag blir helt till mig över hur bra det fungerar. Även när det inte har fungerat.

Jag har beställt svenska böcker från Bokus. Ska de skickas till utlandet får man betala i förväg med kreditkort. Det blev en slant, jag har läsbehov och köpte sex böcker på en gång.

Äntligen kommer postavin att paketet anlänt. Snälle maken går ner till posten i byn. Bra franskträning är det också. Och postmannen letar och letar och paketet finns ingenstans.

Boklös kommer mannen tillbaka och berättar att man nu satt igång att leta efter paketet och kommer att höra av sig. Jag blir lätt uppgiven, vi har haft trassel här med försvunna kuvert och det har ibland känts lite hipp som happ med postleveransen. På Bokus svarar man att de inte just kan göra någonting, man får förlita sig på franska postverket. Det hela känns inte kul, både den utlagda summan och uteblivna böckerna ger besvikelse.

Men se, vad händer? Klockan halv åtta på kvällen (!!) ringer det på vår dörr. Och utanför står en man med ett lite tilltufsat, men dock paket från Bokus. En speciell servicebil är det, inte den gula postbilen. Och man får fylla i några papper, böckerna överlämnas och sen är det Bonsoir och Merci och en total förvåning utbryter mellan maken och mig.

Det är ju en sak att de hittat paketet. Men att köra ut det till en låst domän på kvällen för specialleverans, man häpnar ju. Och idag på förmiddagen ringer den unge mannen dessutom från La Poste i byn och säger: "Vi hittade paketet och ordnade så att det skulle leveras igår kväll. Har ni fått ert paket Madame?"

Jag tackar både rört och tacksamt och tänker goda tankar om detta land. "Rien n'est impossible. Pas de problème!"
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Efwa sa...

Ja, man blir verkligen imponerad!! Fantastisk service.
/Efwa

Monet sa...

Ja helt otroligt. Och det är så här vart man än kommer. Alla vill hjälpa till på olika sätt. Och gör det också!

Kesu sa...

Vive la France! Såg på Rapport att man dragit in lantbrevbäraren i vissa delar av Norrlands inland. Pensionärerna får åka 16 mil med buss (går två ggr om dagen) för att få ut pensionen. Sverige har sannerligen ett och annat att lära av Frankrike.

Men nu får du väl ändå ta bort kommentargranskningen :)

Och du: idag är det Dagen D som i DESIRÉE! Om jag lägger in en bild på Lele R i täcke, lägger du in fem på Dessi då? (Får vi kalla henne det?)

Bon weekend!