tisdag 17 februari 2009

Kroppsvård på franska

Jag är fortfarande fast i mitt franska magasin och korpar en bild till därifrån.

Detta hade jag inte EN ANING om. Ni får klicka på bilden så ser ni vad som är rätt och fel när det gäller hur man tar hand om sin kropp härnere.

Smörjer ni in och masserar brösten? Nähäpp, kunde just tänka det. Men det görs tydligen här och då får man inte slarva. Här ska man inte bara hoppa med axlarna och slarvsmörja. Långsamt och försiktigt, tre gånger på varandra masserar man brösten upp mot halsen och avslutar med att "picka" över hela området för att det ska bli mera "tonique" som är ett inneord här. Och så förstås få igång blodcirkulationen för att förbättra sambandet mellan "collagène och élastine". Jo dom har många ord för kroppens olika funktioner här. Eller det som finns direkt innanför huden snarare.

Antirynkcremen, den obligatoriska, ska heller inte smörjas in med ett "boom, boom" utan här gås varje del av ansiktet noga igenom. Särskild vikt läggs vid "la ride de lion" som ordagrant betyder "lejonrynkan". Var sitter den tänker jag och ser sen att det är den som sitter mellan ögonbrynen. Det är klart! Tänk på hur lejon ser ut, visst har de en stor rynka just där. Måste tänka på att massera den dagligen från och med nu.

Benmassagen begriper jag ännu mindre av mer än att det rör sig om ännu någon typ av crème och att det är viktigt med uppåtgående rörelser. Håller ni på med benen? Kanske är det dags att börja!

Att jag har överlevt med felschamponering i alla år är ett under. Visserligen häller jag inte schampoo direkt i håret utan först i händerna som teckningen visar. Men inte håller jag på och löddrar upp det i händerna innan jag placerar den lilla skvätt som rekommenderas i håret. Sen tillråds man att massera ända in i hårbotten och inte glömma nacken. Det värsta av allt är att man sen ska skölja i så kallt vatten som det går så att nånting i hårstråna stänger till sig och håret börjar glänsa. Gå noggrant igenom hela håret, tuss för tuss tills håret knastrar mellan fingrarna. (Antagligen som tulpanstjälkar). Först då är det rent!

Resten av hårproceduren, från att kamma ut håret, borsta det och föna det är bara en lektion i underkänt för min del. Nu kletar jag inte in mousse mitt uppe på skallen, det är ett absolut no-no, då får man en frisyr som lägger sig som en hård "casque" runt ansiktet, "långt ifrån hur det ser ut i annonserna". Men det är tur att jag varnas.

Med små hjärtan illustreras sedan hur försiktigt man blåser sitt hår torrt. Inte ens detta gör jag på rätt sätt.

Vad har den här proceduren tagit i tid tro? Och då har vi inte ens hunnit till make-upen!! Min franska unga granne som är lärare kör hemifrån vid sjutiden på morgonen. Jag hör henne stöka (inte mycket, det här är stenhus med bra isolering) redan vid 0530. Måntro hon står där och masserar bröst, ben och lejonrynkor? Och spolar huvudet med iskallt vatten?
Posted by Picasa

17 kommentarer:

Kesu sa...

Hihi! Vad är det som du inte vetat om tidigare? Att fransyskorna lägger ner mycket tid på kroppsvården? Eller att man ska massera och smörja och klicka och föna och kamma etcetera enligt magasinets anvisningar?

Tror mig, som sitter och redigerar tidning med bl a skönhetsvård, även i svenska magasin är det JÄTTEVIKTIGT att massera och smörja och dutta och, och, med väl anpassade rörelser. Vad händer annars? Hu, det vågar jag inte tänka på.

Vad spelar det för roll? frågar du. Inte vet jag. Men minns nunnan som fick frågan om det var nån idé att be till Gud när världen ändå ser ut som den gör.
--- Vem vet hur världen skulle sett ut om jag inte bett, svarade nunnan milt.

Vågar du chansa och inte fixa och trixa med din kropp enligt anvsingarna? :D

Elisabet. sa...

Ja, här går det hela på fem minuter.

Inget småduttande här inte, men så är det inte mycket elasticitet kvar i brösten heller och säkert har jag både lejon, - och andra rynkor, men det kan jag leva med.

Att låren däremot börjar se ut som min mammas gjorde .., är mindre angenämt. (Läs: sladdriga, typ aladåb ...).

Kesu sa...

Jag vill bara förtydliga att inte heller jag håller på så där. Det kan ingen normal, yrkesarbetande kvina göra som har man och hund! Nej, nattsömnen är mer värd. Kliva upp 05.30 - jamais, plus jamais!

Monet sa...

Men HALLÅ! Smörja brösten?? Det är väl en sak att kolla med tvål i duschen att det inte dykt upp knölar men det där, det var ju bara för mycket. Och kallvatten i håret och konstiga benmassager. Nej, jag chansar och tror på goda gener istället.

Fick idag mitt efterlängtade M Magasin. Så jag ser ju hur t.ex Amelia ser ut före och efter en omslagsmejkning t.ex. Lite skillnad. Och så photoshop på det.

Nu hade man IGEN utsett drottning Silvia till årets bäst klädda "Mappie".

Det må väl vara - fast jag tror inte längre att hon har samma midjemått som på 1970-talet som det sägs, lite gumrund om magen är hon allt.
Men vad hjälper tiaror och tjuskläder när man åldras i ansiktet så som hon gjort? Ryktet förtäljer ju att hon lyft sig och leendet visar ju det också. Stelt och konstigt. Men annars ser hon ju numera ut som sin gamla mamma. Inget fel i det men inga krämer eller bröst- och benmassager i världen hjälper mot det!

Det är väl antagligen fruktansvärt politiskt inkorrekt att säga att Silvia ser äldre ut än vad hon är men jag tycker faktiskt det!

Anonym sa...

Jag har också umgåtts med fransyskor under en längre tid - Marocko - och jag säger bara det: HUR mycket tid tror ni att dessa Madamer satt på skönhetssalongerna? Åtskilliga timmar skulle jag vilja säga! Där avhandlades det mesta medan flickorna flockades runt Madamen och tog hand om både hår (endast tvättning kunde flickorna göra! Klipp och fön sköttes av en marockansk man!), händer och fötter. I rummet bredvid satt oftast Monsieur med fötterna i fotbadet och under tiden togs hans ansikte omhand av en man (förstås) som rakade Monsieur med kniv.Samtidigt utfördes manikyren. Allt detta till en kostnad som var en spottstyver mot vad det kostar här hemma. Hur resultatet blev? Tja, för en svensk var det väl ingen större skillnad - alla Madamer såg likadana ut i håret, dvs alla fick samma frisyr men snygga naglar hade de alla! / Hälsar Catarina, dvs Madamen från Agadir

Anonym sa...

Men kära nån - så här höll folk på på femtiotalet i Sverige! Inte identiskt, men väldigt likt - det skulle ta tid och man skulle träna bröstmusklerna mot hängbröst och jag vet inte allt. Givetvis fanns dagkräm, nattkräm och ögonkräm, och håret skulle borstas hundra gånger. Enda skillnaden är väl att man fick använda rejält med schampoo.

Det jag saknar här nu är faktiskt det rena håret - på den tiden våra schampoon inte var "vårdande", dvs inte innehöll en massa smörja som inte gick ur, blev håret blankt, krispigt och flygigt efter tvätt. Nu blir det tungt och geggigt.

Anonym sa...

PS - tycker du Silvia ser äldre ut än 65? Jag tycker hon ser ut som sin ålder. Och undrar när hon tänker låta håret vara vitt - hon har säkert en plan, jag gissar på sjuttioårsdagen.

cruella sa...

hahaaa, fransoser är så roliga! medkaliseringen och vetenskaplifieringen känns mycket, mycket fransk, jag menar, det är landet där man får piller för förkylning och lite magont!

ab: jag tänkte på samma sak, det känns skitgammalt, det här smörjandet. och var är brödkaveln som man ska kavla höfterna med? vavava?

silvia ser ut exakt som det hon är: en mager tant som lyft sig och som borde byta hårfärg.

hon är/var vacker och hade säkert åldrats med grace, men nädå.

Kesu sa...

Brödkaveln på låren??? Det missade jag med mina franskkunskaper. Men jag är inte så förvånad. Redan de gamla egyptierna, grekerna, romarna (alltså kvinnorna) o s v.

Äldre eller sin ålder vet jag inte, men jag tycker också att hon ser stel ut i nyllet, onaturligt stel. Eller blir man sån när man är drottning och ler - och vinkar - dagarna i ända?

Jag minns hennes mor, hon var inte vacker mot slutet. Ett gammalt ansiktet ska inte vara stramt och slätt.

Förresten: TACK för stickningstips till Lelle R! B vidarebefordrade. :)

Monet sa...

Hahaha, ska kommentera mera i detalj i morgon. Men välkommen i klubben Cruella med framförallt delkommentaren om Silvia:

"ser ut exakt som det hon är: en mager tant som lyft sig och borde byta hårfärg".

ROFLMAO

Och den som inte vet vad denna tidiga internetkod betyder, säg till så ska jag förklara.

Musikanta sa...

Förlåt Monet, men jag kan inte låta bli att kommentera AB och Cruella först...

Varför ska Silvia byta hårfärg - hon är ju jättefin i det svarta.

Och varför måste man vara vit-eller gråhårig bara för att man har fyllt 70 när det är så enkelt att fortsätta att ha den färg man hade när man var ung! Man kanske måste gilla dragspel också eller?

Jag gör också allting fel enligt den franska tidningen - men jag är ganska nöjd med resultatet ändå.

Däremot skulle jag inte kunna tänka mig att gå til t.ex. affären utan make-up. Trots att jag är 70+ - hu så hemskt!

Och färgar håret ljusblont och vackert gör MM en gång i månaden. Det kostar 125 kr och det är värt varenda krona...

Förklara gärna koden - jag blir nyfiken.

Anonym sa...

Musikanta: Nej, jag tycker inte alls Silvia måste vara vithårig! Jag tänkte bara att hon är en metodisk dam och säkert har bestämt sig för en tidpunkt om hon nu tänker låta håret bli vitt, och så gissade jag på sjuttio.

Ljusblond låter fint...

Christina sa...

Fast så där kan man väl känna om man läser dam-tidningar i Sverige med?
Att man gör allt fel som går upp och fixar till sig på fem minuter innan man slänger på sig kläderna och så ut med hundarna och bästa vännen.
Och var är relax-avdelningen? Är det bara vi som inte har något?

Suzesan sa...

Jag sitter och skrattar så jag kvider. Väldigt roligt.
Lejonrynkan det var ett bra namn:)Den får man inte missa.
Men så bra beskrivet av dig. Jag skrattade mycket.
Men det där måste ju ta lång tid och precis som du säger det där är ju bara halvvägs.
Sen makeup och allt. Men göra sig fräsch är roligt. Men en kvart max en halvtimme behöver jag. Men det som de beskriver måsta väl var så att när de är färdiga så är det dags för kvällsrengöringen och ta av allt. Kavla höfterna var kul.
Köp mer såna tidningar snälla det var kul.
Jag tycker det är skönt när nån öppnar dörren för mig och så där. Artigt. Sånt trivs jag med.

*Näee jag trodde aldrig kvinnan hade tid med en älskare.. det var på skoj för det härledde till inlägget dessförinnan...haha det verkar vara så de gör ju. Hon hade inte orkat det den kvinnan...stackarn*
Sov Gott
Kram
Susanne

Suzesan sa...

Men jag tycker att vi kvinnor i Sverige förtjänar att ha tid att vara så där petiga med skönhetsvård om vi vill. Det är nog kanske vi som gör fel:)
Jag tänkte på håret som tulpanstjälkar så det knakade i mina hårstrå;)Men i Frankrike är de duktiga på det med håret!
Kram
Susanne

Anonym sa...

Jag har ju klippt av mig håret, så det är enormt lättskött numera. En förvånad blick på det i badrumsspegeln varje morgon, så är det kirrat!

Anonym sa...

När jag smörjer in den blekfnasiga vinterkroppen efter duschen, och annars också, så börjar jag alltid med benen. Det läste jag någonstans i ungdomen, det främjar blodcirkulationen att massera nedifrån och upp. Alltid mot hjärtat.

Och ansiktet - sedan Oriflame-demonstratrisen 1970 sa att man alltid ska stryka in krämen från haklinjen och uppåt på kinderna och från haklinjen och neråt på halsen, så har jag inte vågat göra annat. Undrar hur många fler dubbelhakor jag skulle haft om jag inte fått veta det? De kanske bara hade försvunnit in bland de andra...