onsdag 18 februari 2009

Hos fransk veterinär - brandkårsutryckning


Här är vi hos veterinären som ska kolla Dessis ögon och påbörja rabiesvaccination så att hon kan resa med oss till Sverige i sommar.

Jag har suddat lite i bilden eftersom man inte riktigt vet om de här människorna vill vara med på blogg. Men just som vi sitter där och väntar och jämför med hur det såg ut på den svenska veterinärkliniken (inte mycket skillnad, lite trängre kanske) så kommer Les Pompiers, brandkåren, farande med en skadad, upphittad katt. Det känns som värsta tv-programmet, gick det inte någon serie som hette Djursjukhuset?

Katten tas om hand, den ene av brandmännen följer med för att skriva under dokument som behövs för borgmästeriet, förstår jag. Under tiden smygfotograferar jag lite men när den andra brandmannen, han på bilden, ser att jag tar en bild på deras bil så undrar han varför jag gör det?

Och jag får förklara att jag inte tror att det går till såhär i mitt gamla hemland Sverige (fast jag vet egentligen inte, vem hämtar skadade djur, är det inte polisens uppgift?). "Sverige, säger han och lyser upp, ja där är det förstås kallare än här!" Och så beskriver han att det här ingår i deras arbetsuppgifter och berättar lite om det.

Och jag, som för bara några dagar sedan satte upp lappar från kommunen med Viktiga Telefonnummer så att vi ska ha dem tillgängliga, berättar om det och säger att jag inte är riktigt säker på hur det går till om det skulle hända OSS, de mänskliga varelserna något. Det finns ett nummer till polisen, ett till brandkåren och sen ett kortnummer, 15, till SAMU som när jag googlar på det får klart för mig är en ambulansservice, alltid med läkare ombord.

Han är så trevlig, brandmannen, och mycket pedagogiskt berättar han att nej då, vi ska inte ringa till SAMU. Vi ska ringa 112, precis som i Sverige. Det är ett EUROPEISKT alarmnummer säger han, i USA är det ett annat och utanför EU ett tredje. Och så beskriver han att man då hamnar hos en operatör i en organisation (i vilken jag ingår säger han stolt) som ställer frågor och avgör om det ska skickas ambulans eller att det räcker med att en läkare kommer hem. Och också om det ska skickas en "privat ambulans", herregud jag har aldrig ens tänkt tanken att sånt finns, det avgörs av mina socialförsäkringsförhållanden och min tilläggssjukförsäkring, min Mutuelle (den kommer att få ett särskilt inlägg så småningom).

"Ni behöver inte oroa er Madame, ring bara 112 så kommer vi direkt och tar er dit ni ska!". Jag blir alldeles glad av den här trygge, trevlige fransmannen som så fint berättar exakt hur vi ska göra om det blir läge för det.
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Och brandmannen på bilden har tydligen bekymmer med sin vänstra hand?

Samma sorts stöd som jag själv har.

Tänker jag .., och tittar vidare på bilderna.

Christina sa...

Han ser verkligen himla trevlig ut, roligt att han var det också :)