tisdag 24 februari 2009

Återfunna saker - och en bildgåta


När man flyttar och städar bort stora mängder prylar vet man ibland inte om vissa saker åkte med av bara farten.

Idag har varit en fantastisk vårdag igen med 16 grader och sol och stilla ljus över bergen. Men mannens goda hjärta har inte varit riktigt i rytmiskt balans, vilket händer då och då och får det bli lugna dagar.

Jag börjar därför plocka i några ouppackade mindre kartonger. Och titta - här trillar min vackra fönsterkristall ut, den som var till sån glädje för katterna när den kastade sina regnbågsfärgade solkatter på väggarna i skärgårdshuset. Snart får den dansa i Provencesolen också.

Den sista bilden får bli en bildgåta. Jag har haft den i min ägo sedan 1989 men föremålet är betydligt äldre än så. Varifrån kommer det och vad kan det vara?

Dessi hittade en liten gul boll på vår lilla minipromenad. Alldeles övergiven låg den i ett dike. Så den har vi tagit hem och hon har spelat fotboll med bravur på altandäcket. Hon har varit hos oss i 14 dagar nu, hon springtrippar ner till kiss-ängen, nosar runt och varje gång händer det saker som man får beröm för.

Och lika säkert vet hon exakt var hon bor. Idag tog vi en tur i området och kom hem från ett annat håll. Hon ledde oss säkert fram till hemmadörren. Vad dom kan!!
Posted by Picasa

13 kommentarer:

Christina sa...

Så duktig hon är Dessi, som hittar hem vilket väderstreck hon än kommer ifrån :)

Bildgåtan var knepig...den mystiska saken ser ut som hämtad ur en monter på Historiska muséet.

Jag gissar på ett verktyg. Det ser nästan keramiskt ut men jag tror att den är gjord av sten.

Ett spetsigt yxhuvud från stenåldern...eller i alla fall forntiden, är min gissning.

Anonym sa...

Ja, det ser ju ut som en gammal dolk. Kan vara porös sten, men kan också vara gjord av ben.

Monet sa...

Ni är båda på god väg!! Nästa ledtråd är USA, Colorado.

Anonym sa...

Aha - måste vara en dinosauriefossil!

Anonym sa...

Vad kan det vara? Jag tycker också det ser ut som en dolk, men bildgåtor verkar inte vara min grej...
Ni verkar ha fått en fin vän i lilla Dessi. Så'na ska man vara rädda om!
Åh, vilken härlig vår ni nu har fått!
Kram
Helen

Christina sa...

En fossil tand?

Christina sa...

Spjutspets?

Anonym sa...

En pilspets, indiansk.

Anonym sa...

Synd att man inte vet storleken... Jag tycker det ser lite för skört ut för att vara pilspets eller yxa, även om det verkar finnas en egg där till höger. Nej, jag står nog fast vid fossil. Ben.

Anonym sa...

Jag tror det översta är stenen till Victorias förlovningsring ;)

Anonym sa...

Dessi går från klarhet till klarthet. Dags för en pild av henne snart igen? Please ...

Anonym sa...

Jag menar en bild, inget annat. Jo, flera bilder!

Anonym sa...

Hördu Monet, nu är vi riktigt nyfikna här! :)