tisdag 3 februari 2009

Animalerie


Vi åker, uppmuntrade av bästa svenska grannen i området, till det enorma köpcentret Grand Var. Här finns precis ALLT och jag har skrivit om detta förut.

Helvetet och Paradiset på jorden kombinerat. Men på en kvart har vi tillgång till precis allt, det är faktiskt helt perfekt.

Bästa grannen som är invigd i och har initierat våra ännu så länge hemliga planer, tar oss till en speciell djuraffär. Animalerie heter det och det här är så långt från Sverige man kan komma. OK att man säljer akvariefiskar, sköldpaddor, marsvin och kanske t.o.m kaniner i svenska djuraffärer. Men HUNDVALPAR??

Men jo, så är det. Trist nog funkade inte kamerainställningarna just här men några bilder av hur det ser ut blir det ändå. Här är några tremånaders labradorer, en golden, ett par engelska cockerspaniels och två "caniches nain", franska mellanpudlar.

Alla finns de till beskådande i stora glasburar på vilka man inte får knacka. Det ser rent och välskött ut, det är inte det. Och alla har stamtavla och är välskötta. Men så ensamma och faktiskt utsatta.

Men vi beundrar och bedåras. Särskilt några valpar som inte fastnade på bild (jag är numera nervös när jag fotograferar i affärer) lekte och hade kul. Och den lilla Jack Russel-terriern, den som skulle varit den piggaste av alla, låg bara och sov......?

Ja,vi kom hem med ytterligare utrustning. Något händer hos oss i veckan och vad kan det vara?

Allmän gissningsgåta och hälften av svaret finns på någon av bilderna.


Posted by Picasa

18 kommentarer:

Evas blogg sa...

Ska ni köpa en valp?! Underbart! Vilken ras? Stackars små krakar som måste leva bakom glas.

Monet sa...

Caniche, Eva, Caniche Toy! (svart).

Googla så ser du vad den heter på svenska.

Hämtar på fredag, kör 80 mil tur och retur Lyon och betalar multum för en liten Desirée. "Önskad". DESSI till vardags.

Franska valpar födda 2008 måste heta något på D. I år 2009 gäller F.

Bara att anpassa sig:-)

Anonym sa...

Aha, en liten toy-pudel!! Så spännande! valpar...mmm, tänk så gott de luktar, speciellt runt munnen, denna babylukt är ljuvlig!
Jag både gläds och förfasas för de söta valparna på stormarknaden. De är ju så söta, men det känns inte rätt att exponera dem så där. Vad kostar en valp där?
Kram
Helen

Anonym sa...

Grattis till hunden D .

Vi har alltid haft hundar i familjen ; mest terrier av olika raser.

Då min man o jag träffades en gång hade han just pudel ,en svart mellanpudel .Hunden godkände mig så vi gifte oss.... mannen o jag
;-)

I min barndoms stad fanns det en Zoo med hundar till försäljning.
" vad ta'r ni för valpen där i fönstret ...." .

Lycka till !

Musikanta sa...

Är det den lilla svart-vita valpen på andra bilden? Ser ut som en liten flicka.

Det blir nog bra - små valpflickor är lugnare än små valppojkar. Även som vuxna atror jag. Lägg bara undan handskar och skor under någon tid!

Suzesan sa...

Men så söt den skall vara den lilla valpen Dessi.
Mmm lite annorlunda med hundar i akvarium.

Men det ser ut att ha det rätt bra. Rent och fint.
Kul läsning i båda inläggen. Hoppas ni snart ska få fint väder.
Ha det så bra och GodNatt
/Susanne

Mildamakter sa...

Nämen...grattis, vad kul!

Toypudlar är bedårande helt enkelt och att påstå att jag är grymt avundsjuk är inte ens halvvägs till sanningen. Ser fram emot måååånga bilder framöver :o)

Varför hoppar de över E??

Elisabet. sa...

Nä, nu dör jag.

Av avund.

,-)


Men om ni behöver hund, - och husvakt någon gång, så anmäler jag mig per omgående.

Bara så du vet.

Evas blogg sa...

Men åh så mysigt! Ska genast kolla vad det är för ras.

Christina sa...

Ja, det här har jag haft på känn att det har varit på gång ;) Det har bara varit rasen som har varit ett frågetecken.
Caniche är väl pudel på franska? Så då måste det vara en dvärgpudel ni har tingat?
Men ni köper den väl inte på ett sånt här varuhus, inte sant?
Nu får du berätta var ni har hittat den, för annars smäller jag av av nyfikenhet ;)

Dessi, det är ett gulligt namn på en liten lockig sötnos som just är önskad :)
Åh, så kul att ni gjorde slag i saken!

Monet sa...

Ja, det såg inte så himla kul ut med valperiet mitt i det stora varuhuset. Fast det verkade inte gå någon större nöd på dem heller, de lekte och hade roligt med varandra mest hela tiden.

Och kul var det att stå där och låta sig bedåras. Valpar är ju extremt söta. Särskilt söta var de engelska cockerspanielvalparn, de svart-vita. De klängde mot glasväggen och ville bara komma ut upp i famnen. De kostade ungefär 6.000 SEK, hundarna där. Men aldrig att jag skulle köpa hund på det sättet men det görs tydligen i Frankrike.

På bilderna finns också Caniche Nain, mellanpudel, en rostfärgad sort. Jättesöt den också. Men vår är svart. Och kommer att vara liten.

Vi har valt en liten sort som det ska gå lätt att ta med sig överallt, inklusive på flyget.

Jag har haft mängder med olika hundraser genom livet, de två sista var labrador och Jack Russel. Aldrig pudel men min mans två systrar har haft pudlar och han gillar den rasen jättemycket.

De lär vara extremt intelligenta och lättlärda. Tillgivna också. Hoppas allt det stämmer, vår förra valptid med en extremt busig och enveten terrier skulle jag inte orka gå igenom igen.

Lite känns det förstås som inför en förlossning:-) Vad har vi gett oss in på. IGEN!! Det är ju ett långt åtagande och bunden blir man och ja, listan på allt negativt kan göras lång.

Men det positiva överväger. Och har man alltid haft hund är det jättesvårt att vara utan, det bara är så så. Det blir en livsstil eller som Christina skrev: om man är på ett visst sätt och inte har hund då blir man en olycklig människa.

Så till oss kommer lyckan (och kiss inne och kanske söndertuggade skor till en början) på fredag! Det är en bra och välrenommerad kennel, hittade den på nätet förstås, liten familjekennel med flera bra utställningsresultat och en vettig inställning till både avel och uppfostran. Dessi har en fin stamtavla och kostar därefter. Brrr.

Tack för alla glada tillrop och grattis! Klart det blir valpbilder på bloggen framöver. Och Elisabet, tack för erbjudande om både hund- och husvakt. Det kanske blir aktuellt, man vet aldrig så noga:-)

Christina sa...

Nä, nu ger jag upp! Jag vet inte hur många kommentarer som aldrig kommer fram, nu senast den om valpen :(

Kesu sa...

GRATTIS! Oh vad roligt att ni blir med hund igen! Du vet att du får inte gå och lägga dig på fredag utan att ha publicerat MINST en bild av Dessi.

Det där med valpar på varuhus är ju botten! Men jag vet att även engelsmännen har det. Varför? Valpar behöver lugn och ro och inte en massa människor som knakcar på glasrutan stup i kvarten. Men så är det!

Hur fick du B på fall?

Kesu sa...

Nu har jag googlat järnet och det verkar som att caniche är det franska namnet på pudel. Stämmer det?

Monet sa...

Christina: jag har inte en aningom varför dina (och flera andras)kommentarer inte kommer fram.

De kommer till min gmail-adress och från den kan jag publicera dem så fort de kommer. Jag brukar regelbundet gå till "sidan för kommentargranskning" också och idag låg det flera opublicerade, bl.a från dig, där. Nu ligger de här men jag begriper som sagt inte vad som händer. Himla irriterande är det när man faktiskt anstränger sig och kommenterar.

Och jag som mottagare har ju inte en aning så på mig kan ju inte bli arg. Haha.

Jag ska försöka vara så noggrann jag kan och kolla ofta.

Tack för tillropen om Dessi - det blev inte terrier den här gången, det var faktiskt min syster som övertalade mig att titta på toypudel. För att de är så roliga, intelligenta, lättlärda och lätta att ta med överallt. Plus att de inte fäller och inte är särskilt allergiframkallande.

Vi får se, ett äventyr är det och billigt är det inte. Bara inköpen av allt som behövs har gått på flera hundra Euro men nu finns allt här hemma i väntan på den lilla.

Och Kesu, yes caniche är pudel. Nu har jag läst på och ursprunget bedöms vara franskt så det är klart vi ska ha en fransk hund. Ursprungligen jakthund för sjöfågel, typ labradror, det visste man ju inte. Läste att det är därför den heter Poodle på engelska (pöl).

Mer på bloggen sen och jag lovar ett fredagskort på bebben.

Anonym sa...

Jaaa, jag ser verkligen fram emot att få träffa lilla Desirée och er förståss i vår!
Men jag kan inte säga, att jag blev förvånad, när jag läste nyheten.
Kram Atti
P.S.Elvis hälsar, att han ser fram emot att sätta klorna i henne, när ni besöker Roslagen i sommar.D.S.

Anita sa...

Jag blir ledsen när jag ser hundvalpar i affärer utomlands. De små liven behöver ju så mycket kontakt och värme när de är så små, och så blir de satta i ett skyltfönster! Ofta sitter de ensamma också. Jag skyndar alltid förbi när jag ser det. Klarar det inte.. :(

Monet sa...

Atti och Smulan: ja det blir ett intressant katt och hundmöte i sommar. Tror inte det blir så mycket klor faktiskt:-)

Och visst gjorde det lite ont i oss också, framförallt undrar man ju hur länge de måste bo sådär innan de blir sålda? Fattar inte varför de inte är kvar hos sina mammor tills de har fått en köpare. Eller också är det enklast att sälja på det här sättet.

Och man gjorde ju så förr i Sverige också, någon påminner ju om visan: Vad tar ni för valpen där i fönstret?