fredag 16 januari 2009

Provencalsk trädgårdskonst


Vem vill inte ha en vacker grekisk Adonis sin trädgård? Här med en hel änglakör dessutom. Dom är inte små, statyerna, jag ser framför mig hur vår lilla trädgårdsplätt skulle fullkomligt domineras av de här vita figurerna.

Det får vara. Men nog vore det lite gulligt med ett rart lamm. Eller, häftigast av allt ett femtiotalspar på vespa där hennes kjol böljar ut och bildar en planteringsskål. VAR placerar man de här?

Kitsch? Tja.. Roligt? Jo, i det här sammanhanget. Vill ha? Nej tack!

Finns något liknande i Sverige? Kanske, har nog sett ett och annat bronsrådjur på hemmaön och nån kanin av samma slag. Var kommer detta ifrån tänker jag. Är det influenser från gamla slottsparker med just grekiska statyer och änglar?

Posted by Picasa

4 kommentarer:

em sa...

Uhuuuuuu, visst finns de i Sverige - i min lilla by finns något som heter trädgårdskonst som säljer de allra förfärligaste ting att plantera i trädgården. Tyskar och holländare lär vara som galna i örnar och tomtar. Men inte jag!
Margaretha

Christina sa...

Min mormor och morfar hade ett betongrådjur i sin underbara trädgård på Ådalsberget ovanför Huskvarna.
Mina föräldrar tyckte rådjuret var så skämmigt och fult, men jag visste inte hur snabbt jag skulle komma ur bilen vid varje besök, för att kunna klättra upp på ryggen på rådjuret och sitta och klappa det på halsen och titta ut över Vättern.
Hade jag barnbarn skulle jag skaffa några sådana där figurer.

Mildamakter sa...

Det börjar komma här hemma också...tyvärr ;o)

Det värsta jag har sett i den här vägen (i USA) var en illblå Jesusfigur i plast, lika hög som mig själv, dvs 160 cm...*ryyyser*

Kesu sa...

Hehe. Tack, men nej tack. Vill inte ha. Inte ens här på takterrassen sex trappor upp ;)