söndag 18 januari 2009

Ordning och Reda
















Nästan. I husets omgörningsspår ingår att vi stället för tomma garageytor istället fått nya vita hyllplan bakom fina skjutdörrar. Inte en chans alltså att bara skyffla in de medhavda, sedan tio år inte uppackade flyttkartongerna med "foton", "negativ, dior och hemmavideos 1990-2001".

Här gäller uppackning och ännu en gång sortering och genomgång. Har jag talat om "dödsstädningarna"? De som vi gjort i omgångar och som man gör vid varje flytt. Så att barnen inte ska stå där sen och bli galna över allt pryttel man samlat på sig.

Maken är Kräfta och en Samlare. Äldste sonen hävdar envist att människosläktet består av Samlare och Jägare. Själv anser han sig ( Våg) vara Samlare, den yngre brodern, också Kräfta en Samlare.

Något ligger det nog i det. Som Skorpion är man nån stans mittemellan tror jag men får erkänna att jag fortfarande är nöjd när jag i bokhyllan lyckats sortera in pocketböckerna från 1960-talet som följt mig genom säkert tjugofem flyttar, främst i Stockholmstrakten. Efter dessa vedermödor, ska de behöva slängas i ett fransk "dechetterie"? Nej, faktiskt inte.

En del passar jättebra nu - här finns Madame Bovary, Le Petit Nicolas, Le Petit Prince, Bonjour Tristesse, Guy de Maupassant, Sartre och andra franska författare i dåtidens, nu sönderlästa pocketupplaga. Vilken utmaning att ta sig an dem nu så här fyrtiofem år senare. Inte minst för maken när han gått sin första franska kurs!!

Här är nu IKEAS praktiska förvaringsboxar i olika material. Den virkade saken får nog bli badrumsförvaring. Mediciner, plåster, tandkräm och topz ser ut att gilla att få bli nerstoppade där.

Alla böcker är genomgångna och faktiskt, i den mån det varit möjligt, sorterade på författare. Bodil M står tillsammans med Kerstin Ekman, mina gamla Ulf Lundell för sig, Kallifatides har sin hylla, Per Gunnar Evander sin. PC Jersild, Kerstin Thorvall, MajGull Axelsson och Inger Alfvén (klasskamrat en gång i tiden med min man) samsas med Gerda Antti och de nya författarna Alakoski, Krusenstierna, von Sydow för att ta det i nån slags klassordning. Janousch och Kajsa I. finns också här även om jag tycker att de ingår i gruppen "light". En hel hylla handlar om självläkekonst. Mina gamla psykologiböcker sen bildterapiutbildningen finns här och Jung och Deepak Chopra vimlar bland Dalai Lama och Söndagar med Morrie.

Guillou och grabbarna står där också - självaste Skytte kommer snart att sända mig omvändelseboken har han personligen lovat på mejlen. Arn och hans äventyr har under senare tid fascinerat maken, jag har kvar böckerna att läsa, men filmen har jag sett. Har jag berättat att rollen som Arn som barn spelas av min kusins äldste son? Jag var och är mäkta stolt över att ha ett "arnbarn" i familjen!

Just nu spikar maken hyllplanen i rätt ordning. Det syntes inte förrän på bilden att de inte är synkade med varandra. Ska det vara Feng Shui, så ska det!

Posted by Picasa

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

För ett par år sedan lyssnade jag till herr Skytte i Skillinge Missionshus, ja, han berättade om sin omvändelse.

Efteråt bad jag om hans vänstra hand och fick den också ..)

Anonym sa...

hej igen !Så fint ni får det.Ja ordning o reda är min stil också.Det skulle vara roligt att få se bilder i från byn ni bor i.Läser maken franska hemma eller går han till nån kurs?Såg att ni skulle skriva mer om sjukförsäkring och vad det innebär.Väntar med intresse.Jag läser er blogg varje dag,tycker det är så roligt o intressant.mvh lotta

Anonym sa...

Ha, ha, det här med skorpion och kräfta stämmer inte hemma hos oss! Min man är skorpion och en hopplös samlare... Jag är kräfta och vill helst inte spara dammiga minnen....Exception qui confirme la règle?

Kesu sa...

Och du då, är du Jägare eller Samlare? ;)

Anonym sa...

Hihi, jag tror det är ganska vanligt med samlare. Jag är nog likadan! Men jag hoppas det blir ändring på det efter min feng shui-kurs som jag ska gå :) www.inredningsskolan.se/heminredning.htm

Tack för en bra blogg, :)