tisdag 27 januari 2009

Nice tur och retur. 4


På tillbakavägen har det slutat att regna. Men trots att klockan närmar sig sex på kvällen är det fortfarande ljust.

Vägen är vacker, landskapet härnere är otroligt skiftande och bjuder på ständiga skönhetsupplevelser. Nice ligger i departementet Alpes Maritimes med siffran 06. Klicka på första bilden så ser man varför. Alperna!! Snötäckta - de ligger inte långt bort från havet.

Lite längre bort längs vägen kommer den här märkliga bergskammen som är otroligt vacker och fascinerande under de minutrar det tar att köra förbi. Har ännu inte lärt mig vad den heter. Men den påminner i färg och form om både Colorados bergsformationer och delar av Grand Canyon. Mäktigt!
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Sååå vackert! Det jag minns mest från våra semestrar just i dom krokarna .., är doften från marken/bergen när vi stannade till för att få luft ...

En slags krydd-doft.

Christina sa...

Den där bergskammen - ligger den väster om Cannes? Väldigt röd bergart?

Monet sa...

Elisabet: jo det är en speciell doft härnere. Jag tror det är lavendel och andra kryddor men också den tunna röken som kommer från eldandet av någon slags träd som jag inte känner igen.

Gott luktar det iallafall.

Och Christina, jag klickade själv på "Grand Canyon"-bergen och där står ju en skylt vid vägen som säger "Gorges du Verdon". Så heter det ju, det röda klippmassivet som man ser från vägen. Och ja, det ligger nära Cannes.

Vi ska åka dit på riktigt, maken och jag och läsa på lite innan. Det lär vara helt fantastiskt!

Anonym sa...

Åh, tack för åkturen till Nice!! Den sträckan åkte vi också -99, när vi var där. Jag har foton som ser precis ut som dina, på de vackra ockrafärgade bergen. Och som Elisabet sa, dofterna..ja, de underbara dofterna, det är Provence för mig!( och det azurblå havet och den varma solen och syrsornas sång och...listan kan göras lång...)
Kram
Helen