torsdag 22 januari 2009

Just det! Olyckor och fransk service

Svaret kommer förstås före frågan eftersom blogginläggen läses så. Men detta var vad det handlade om.

Vår ett år gamla Citroën C4 (fransk bil är speciellt inköpt med tanke på bosättningen här) körs av maken till de speciella containrarna för slängning av flaskor och tidningar ett par hundra meter ner i byn.

Överallt är det trångt på gatorna. Men det förklarar ändå inte det som hände. En camion (lastbil) står parkerad i närheten. Maken backar (reculer) och kör rätt in i lastbilsflaket. Varvid bakrutan (vitrine arrière) helt slås sönder. Likaså högra bakljuset (feu arrière droite). Han såg helt enkelt inte lastbilen, så var det med det.

Sånt kan hända den bäste. Och jag får ringa till Citroën-verkstaden i närmaste större ort där vi tack och lov haft bilen på service så de känner till oss. "Pas de problème" säger den vänliga damen, kom hit med bilen i morgon bitti direkt klockan åtta. Jag ska tala med min "patron" och förbereda honom på att er bil behöver lagas. Så fort ni kommer så beställer vi nya delar och med lite tur kan ni få tillbaka er bil inom 48 timmar!!"

Säger hon och jag tror inte mina öron? Bilen fixad på 48 timmar? Fortfarande misstrogen skriver jag också ner till mannen vad hyra bil heter (louer une voiture). Nu finns det inte biluthyrare i vår omedelbara närhet så det blir bussfärd istället. Och tack och lov blev det inga skador på karossen, det här med bakrutan "c'est pas grave, Monsieur" tröstar Citroënmekanikern honom.

Detta hände klockan fem i måndags och bilen lämnades in på tisdag morgon. Igår, onsdag, klockan fem ringer man från verkstaden och säger att bilen kan hämtas efter kl. åtta idag på morgonen. Nu står den härutanför huset och ser ut som vanligt. Allt är som vanligt. Bortsett från en nätt liten "facture" på 57o Euros. Nästan sextusen kronor. Tur man har försäkring!

Och jag är FULL AV BEUNDRAN över denna franska serviceinsats. Det är helt enkelt inte klokt att det kan fungera så här - detta är också bland det bästa i det här landet. Folk är på plats, svarar i telefonen, är artiga och vänliga och deltagande. Och genast beredda att åta sig att fixa. "Pas de problème" och "tout est possible", det här har jag också hört från trädgårdsanläggarna och våra otroliga hantverkare. Inga problem, allt är möjligt. Också en bilreparation i ett nafs. C'est genial!!
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Christina sa...

Det är också mitt intryck av Frankrike - allt är möjligt och man har medkänsla :)

Otur med bilen förresten!
Det var en fantastisk liten minnes- och språklapp i inlägget längre ner!
Jag började i den änden nämligen.

Anonym sa...

Underbart! Blir mer och mer övertygad om att man får överväga tanken på att följa ert exempel! Undrar om grannlandet söderut har samma tradition...?
Kram

em sa...

Exakt det samma hände min far på återvinningsstationen - fast han backade in i en utskjutande stång på en container - och vår Fiat såg ut som på din bild. Och med exakt samma snabbhet och vänlighet fixades olyckan på vår lilla ort. Vad det kostade minns jag inte.
Margaretha

Monet sa...

Jo, den franska empatin har överraskat mig faktiskt. Den känns inte spelad heller. Jag minns min ungdoms romanser här nere - det var allt mycket känslor och mycket "amour" så nog är man närmare dem här än uppe i Norden, lite klyschigt formulerat.

Och ja, språklapparna funkar faktiskt. Maken har en där det står: "Un moment, s'il vous plait. Je vous passerais ma femme. Ne quittez pas!"

Den ligger i hans skrivbordslåda och idag när det ringde och någon sa obegripligheter i hans mobil såg jag hur han tog fram lappen och läste innantill. Haha. Det funkar! Kvinnan i luren förstod att han inte förstod och måste lämna över till hustrun.

Och kära syster T. Inte ett dugg vet jag om grannlandet i söder. Kan inte språket eller kulturen heller. Men jag TROR att söderns folk är lite varmare generellt så det blir nog bra. Omsider:-)

em: vilket lustigt sammanträffande! Och vad trevligt om detta skedde i Sverige och det gick lika fort att fixa som här. Kanske har jag bara fördomar om svenska bilverkstäder och väntetider men jag blev verkligen överraskad över att det gick så fort här!