söndag 11 januari 2009

Hem till byn, del tjugoett. PROVENCE!


Åh, vi kliver ut morgonsolen och det är 11 grader varmt! Sol, det första olivträdet och en palm utanför hotellet.

Nu stuvar vi vant in våra övernattningsväskor i den ursmutsiga bilen som snart gått sexhundra mil!! Ut på motorvägen och vad ser vi? SNÖ!! Eller rättare sagt resterna av den, se själva i vägkanten.

Rapporter förtäljer att södra Frankrike, i synnerhet kring Marseille haft ett ordenligt snöoväder med mängder med snö. Något som inte inträffat de senaste tjugo åren.

Allt verkar vara rekord sen vi flyttade hit. Det har aldrig varit så varmt som i somras med sina fyrtio grader, inte regnat så mycket som den här hösten, snö - det förekommer bara inte, möjligen någon minusgrad.

Vi gläds iallafall åt ljuset, plusgraderna och att det nu bara är två timmar kvar till vi är hemma.

Posted by Picasa

8 kommentarer:

Kesu sa...

VAD du har varit flitig med att dokumentera resan. Jag är så imponerad. Den orken har inte jag.

Tack för att vi fick följa med. Gillade de vackra vinterbilderna skarpt!

Christina sa...

Det här sista inlägget - bloggar du från mobilen...!!!?
Jag antar att det inte är så men du framstår verkligen som en som behärskar datorer när du är på resande fot.
Full av beundran!

Monet sa...

Kära alla!
Svar kommer i morgon!

Efwa sa...

Vad härligt med ljuset!! Om drygt en veckan åker vi ner till vårt hus men bara en långhelg. Kul att se på kartan var ni bor. Jag kollade och det är 1½ timme från oss. Vi har postnummer 13200.

Ska bli spännande att se hur ni har det när ni kommer hem.
/Efwa

Anonym sa...

Vill också tacka för att jag fått följa med på er resa. Det har varit bättre än "Packat & Klart":s reportage!

Anonym sa...

Åh, de vackra bilderna gav mig ett sug i magen av längtan till Provence.
Längtar efter dina kommande inlägg!
Roligt har det också varit att få följa er på resan! Hoppas ni inte är alltför trötta...
Kram
Helen

Monet sa...

Kesu: som jag skriver i det senast inlägget: det tar inte särskilt lång tid att lägga in bild och text. Och de flesta hotell har idag trådlös uppkoppling som funkar jättebra. Kul att du gillade vintern i den tyska gulliga byn!

Christina: nej, som sagt jag bloggar inte från mobilen. Men jag lägger in mina bilder i Googles Picasaprogram vilket gör att jag snabbt kan redigera dem om det behövs och därifrån går jag direkt in på bloggen. Har man bara en uppkoppling går det jättesnabbt.

Efva: välkommen ner hit. Hoppas det underbara vårlika vädret håller sig till ni kommer. Vi har postnummer 83210 och jag tror att det är lite längre än en och en halv timme mellan där vi bor. Men långt är det inte och det är jättefint där du bor i Languedoc. Vårt departement heter Var men det vet du förstås.

Stina och Helen: så roligt att ni tyckt att det varit kul med min reseberättelse. Nu är vi hemma i vår sydfranska by igen och såklart kommer det nya rapporter härifrån.

Tack igen alla för att ni följde med!

Kesu sa...

Jamen ändå! Det handlar ju inte bara om att tekniken är på plats. Men ska ha lite inspiration också - och bilder som är värda att lägga in/ut. Jag har gått igenom mina jul- och nyårsbilder och det är max 10 % som håller. Så jag vidhåller: Wow! :)