onsdag 7 januari 2009

Hem till byn, del fem


Hej då Mamma och (styv)Pappa, 80 och 90 plus! Nu far vi tillbaka över danska broar med vackra brospann och häftiga vindkast i vintersol.

Vi landar i Odense och pustar och äter en otroligt god, mycket franskinspirerad måltid på det trevliga hotellet i korsvirkesstil. I morgon kör vi vidare och passerar hela Danmark för att sen äta tysk middag igen i någon trevlig landsortsby. Till makens förnöjelse, de tyska Schweinebroten är hans definitiva favorit.

Tur att vi inte bor här, säger vi jämt. Maten är definitivt helt fel och förtjockande om än syndigt god. Men i det trevliga, prydliga, snälla och artiga Tyskland kunde man säkert bo och må gott om man vill byta land för en tid.

Varför det blev Frankrike istället funderar jag därför över. Inte för att det behövs, nu är vi där och det är bra.

Posted by Picasa

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Tyskland är väl inget ...! säger många, men jag tycker tvärtom.

Så härligt med god mat och metertjocka duntäcken och vänliga människor som hälsar när det är frukost ..., alla hälsar på varandra och jag tycker om det!

Efwa sa...

Vad kul att jag hittade din blogg. Jag och min man flyttar till Provence i vår och det är alltid kul att läsa om andra som gjort det samma. Jag länkar till dig om det är okej?
/Efwa

Monet sa...

Elisabet: Nu är vi i Tyskland och boar in oss i det mysiga hotellrummet med just bolstertäcken. Ska äta middag på detta tjusiga spa-hotell mitt i skogen vid sidan av motorvägen om en stund. Betjänad av vänliga människor både ikväll och i morgon vid frukosten, det vet vi sedan förut.

Efva: välkommen till min blogg. Hoppas du hittar lite matnyttigt kring allt praktiskt kring inflyttningen! Vi är inte igenom allt än, det tar sin tid men är så VÄRT det!