söndag 14 december 2008

Vardagsliv: nytt kylskåp


Vi har fått (fått och fått, köpt alltså) ett nytt kylskåp. Ett skåp som inte är hälften kyl, hälften frys utan bara kyl. Herregud, så här mycket matförvaringsplats har jag inte haft sen alla tre ungarna bodde hemma och man släpade hem litervis med mjölk och annat.

Nu excellerar jag i att fylla, titta själva, detta är bara DÖRREN i kylskåpet med allehanda franska varor. Här har jag oliver, cornichons, tomatröror, aioli, tapenader, dvs olika sorters olivröror, sardeller, olivoljor smaksatta med basilika eller andra kryddor. Olika sorters vinäger, kryddstarka harrissa-burkar, goda såser och röror gjorda på fiskrom, tonfisk eller musslor. Och så det goda rosévinet på kylning förstås.

Och för den som undrar vad manicken på första bilden är så är den placerade mitt på kylskåpsdörrens framsida. Tittar man noga på dörrens insida ser man att där finns en vattenbehållare. Här häller man sitt flaskvatten och vill man sen ha ett glas kallt vatten trycker man bara på manicken på framsidan.

Maken dricker kranvattnet här. Jag klarar inte av det, det smakar och luktar för mycket klor. Få fransmän dricker annat än flaskvatten, detta är petflaskornas och mineralvattnets förlovade land. I varje vägkrök står stora uppsamlingsbehållare. Här är de till för tre saker: tidningar och papper, petflaskor och sist en för glasflaskor. Det dricks mycket vin här och bag-in-box betraktas fortfarande med skepsis så mycket flaskor blir det!
Posted by Picasa

Inga kommentarer: