tisdag 9 december 2008

Romantik i norr


Och det min söta lappklädda farmor inte vet just vid det här tillfället, är att hon så småningom kommer att träffa den stilige löjtnanten och att tycke uppstår.

Eftersom det var i hennes barndomshem de flesta umgicks och bjöds på middagar och andra fester så var det säkert så de träffades.

Min farfar verkar ha anpassat sig väl till det lappländska livet, håller tillsammans med sin flygarkollega stadigt tag i sin ren.

Och inte vet jag om min farmor verkligen FLÖG tillsammans med min farfar i planet de båda står framför. Men nog verkar det så, hon har ju farfars flygarrock på sig och lånad pilothuva med glasögon.

Om något var modigt var det väl detta? Nästan hundra år senare besöker jag, deras äldsta barnbarn Kiruna och får en mottagning som en riktig VIP när man hör att jag är barnbarnsbarnet till Bengt Lundgren.

Och jag är lika modig jag, fast omvänt. Jag far inte upp i luften utan åker ända ner i gruvan till 1100 m djup!! Och klättrar runt i stålverket och står på bergets topp och ser på sjön Luossavaara i det Kiruna som nu snart ska flyttas helt.

Kan undra vad herrarna Lundbohm och Lundgren skulle tyckt kring det?

Min farmor och farfar var sedan gifta i många år. Min farfar var en flygarpionjär och blev sen chef på SAAB i Linköping. De fick fem barn varav två fortfarande lever. Min pappas syster, min faster bor, precis som jag, i södra Frankrike kantänka. Bara några mil härifrån! Så en liten norrländsk utvikning på den sydfranska bloggen slutar med en sluten cirkel så!


Och, bilderna är från Kiruna kommuns bildarkiv och säkert tagna av Borg-Mesch som fotograferade allt!
Posted by Picasa

5 kommentarer:

Jom Manilat sa...

Intressant berättelse och fotografierna är ju helt fantastiska. Jag har varit i Hjalmar Lundbohmsgården och sett många foton av Borg Mesch.

Christina sa...

Vilka fantastiska bilder!!!
Tänk vad roligt det är att titta på gamla bilder och höra berättelser om människor förr. De blir så levande.

Elisabet. sa...

Ja, helt fantastiskt är det .., och tänk, så olika livsöden som finns här bland oss bloggare och våra förfäder!

En har en farfar som var skohandlare i Sthlm .., och här är din farfar och farmor .., och min egen släkt i all enkelhet uppe i fjällvärlden.

Och allt vimlar omkring och blandas!

UllaMona sa...

Nu blir jag nyfiken ...var din farmor av samisk härkomst eller hade hon bara lånat en gapta?

Monet sa...

Roligt att ni tyckte både bild och historia var intressant. Jag tycker själv det är en spännande familjehistoria med många olika inslag.

Och nej, min farmor var inte av samisk härkomst. Och "gapta" som du skriver, Ulla Mona, vet jag inte riktigt vad det är. Om du tittar på familjebilden så ser du att alla fyra flickorna har samedräkter, de är uppsydda till dem i samband med att kungen kom till Kiruna för att inviga Lofotenbanan 1902!