torsdag 4 december 2008

Löven faller också i Provence


Vi bor ju inte hemma i byn under vårt husbyggprojekt. Så det var ett tag sedan vi var där. Och minsann, har inte löven fallit på de flesta träden såg vi under besöket idag! Nu ser man ju hela kyrkan mitt i byn, den som var så dold av skuggande träden i somras och höstas.

Eftersom allt är nytt när det gäller klimat, årstidsväxlingar, odlingsmöjligheter, ja allt är annorlunda, så har vi förstås också undrat om löven faller under vinterperioden också här.

Ja, för en vecka sen såg det då inte ut så här. Det konstigaste av allt är att vi också har vårfåglar som kvittrar. Små gul- och rödbröstade finkfåglar sitter i träden och kvillrar. I kroppen känns det som svensk aprilvår när man hör deras sång och ute är det senhöstkänsla.

Det tog ett tag innan vi hajade: det är klart att fåglarna bor härnere nu. Flyttfåglar som dom är. Kanske ska de ännu längre söderut innan de stannar till igen hos oss på väg upp till Sverige till våren.

Det är mycket med att byta land. Inte ens fåglarna gör som dom brukar!
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Och jag läser och läser ..-)

Anonym sa...

Ja, jag tyckte oxo det var konstigt att vårfåglarna kvittrade på hösten här i London när jag först kom hit.
Vi hade oxo ett lustigt träd utanför vårt hus som bara blommade med massor av rosa blommor på vintern.
Det är lite tråkigt men jag tänker inte på sånna konstigheter längre, så det är roligt att höra från er hur det är att flytta till ett annat land:)