fredag 5 december 2008

Julstämning?


Det är faktiskt inte så himla lätt att känna julen närma sig. Vi bor nu i palmernas huvudstad. Hyères les Palmiers. Googla gärna och läs om denna vackra stad, palmernas växthus och början på Côte d'Azur. Okänt för många!

Vi ser visserligen en och annan tomte i något varuhushörn och det sätts upp belysningar och pyntas på posthuset t.ex. Redan i september överväldigades vi av julpynt i handelsträdgården men det var helt overkligt i den då trettiogradiga värmen.

Till vardags är det palmer och vattenfall som gäller när vi är ute och rör oss. Vackert, exotiskt och lika främmande som den julen vi för länge sedan firade i samma palmernas Florida!

Nu ska vi snart hem till det ombyggda huset och leta efter egna tomtar och adventsstakar. Var vi nu skall placera dem.

Posted by Picasa

2 kommentarer:

Christina sa...

Åh, Hyères, där har jag varit:-)
Jag for dit för att ta mig ut till Porquerolles tidigt en vår.
En gammal favoritdeckare om kommissarie Maigret, "Min vän kommissarie Maigret", utspelar sig där och Simenons målande och sinnliga beskrivning av huvudön gjorde att jag hade velat resa dit i decennier.
Ön i verkligheten gjorde mig knappast besviken. Så himla vackert.

Monet sa...

Om du backar till lite äldre inlägg här på min blogg så hittar du när vi seglar till Port Cros och Porquerolles med goda vännerna.

Vi låg mest i hamn och gick och åt i byn på kvällen. Men vansinnigt vackert och härligt med dessa öar i det annars ganska ö-fattiga Medelhavet!