lördag 6 december 2008

Advent i vår bykyrka


Vår vackra bykyrka har anor från medeltiden. Och dessa vackra målningar syns på framsidan mot det lilla torget. De visar scener från 1600-talet då byns mest berömde man, Peiresc, levde. Mer om honom och hans tid vid ett annat tillfälle.

Kyrkans nuvarande utseende är från 1700-talet och med ett vackert basilikatorn som vi kan se från vår trädgård en bit upp från byn. Varje hel- och halvtimme plingar det sprött och hemtrevligt från klockorna.

Det är en vacker och rofylld kyrka, mycket katolsk med alla sina Jesus och Mariastatyer, ljus och blommor.

Idag, till vår stora förvåning firades svensk adventsgudstjänst här! Se nästa inlägg
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Faktiskt önskar jag att man vore född till katolik .., det ser så trevligt ut med syndernas förlåtelse lite lätt som en plätt och ja, alltihopa, egentligen.

Eller så har jag sett för många italienska/franska filmer ..-)

Monet sa...

Jag känner som du. Om man vore född till katolik kan man ju välja om man vill vara riktigt "troende" och följa allt som hör till. Jag tror att det känns för bra för dem som gör det. Bikten tror jag stenhårt på, syndernas förlåtelse också.

Och sen är ceremonierna så vackra och gammeldags också. Men man kan ju också låta bli, jag har inte kollat hur många som går i mässan på söndagarna här men det kommer!