tisdag 11 november 2008

Nicolas Sarkozy

En liten man. Som Napoleon. Men närvarande, allestädes. Idag, alldeles ensam, faktiskt lite linkande (framtida höftproblem?), gick han på den gröna mattan enligt uppgjort schema vid den viktiga ceremonien.

Han gör sin plikt, han är Chef de l'Etat. Statschef. Kritiserad, hånad, bespottad av vissa, så har vi förstått det, vi som ännu inte ens vet hur höger och vänster har formerat sig i detta politiskt märkliga land.

Men innan jag bildar mig en uppfattning vill jag ha kvar mediebilden av denne intensive franske advokat som nu leder landet. Han talar om moral, etik och värdegrunder. Om vikten att förändra utsiktspunkt. Och säger, fast på franska, ungefär det Obama uttalar: YES, we can change!

Så länge det inte finns alternativ är jag väldigt nöjd med aktiva, energiska män i 45+-åldern som VILL något. Och visar det. På båda sidor Atlanten. Change we need!
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Handlar det inte om att vissa människor utstrålar en slags Energi?
En energi som är nästan påtaglig .., så där att man kan ta på den.
På riktigt.

Jag tror att det är det allt handlar om.

Den franske presidenten har den där energin .., Obama också .. ., och man rycks liksom med?

Monet sa...

Javisst är det energi. Eller karisma eller vad det nu är som gör att man "rycks med".

Jag minns Ronald Reagans invigningstal. Jag var i USA då och kände samma framtidshopp och tro på en förändring då.

Länge var han också min favorit. Vi får se hur det blir för de här två!