torsdag 20 november 2008

Le nouveau est arrivé!

"Det nya har kommit! Vad för något? Vad talar Frankrike om idag? Vad menas med alla affischer och skyltar som den här på vår byrestaurang?

Vinet är det ju förstås!! Beaujolais Noveau, det ska nu provdrickas överallt i kväll.

Känns som kräft- eller surströmmingspremiär på något sätt. Bord är bokat för oss och vännerna i en av de bästa hamnrestaurangerna. Fiskrestaurang, så hur det går med rödvinet får vi se:-)

För många år sen minns jag att man också i Sverige (iallafall i businessvärldens Stockholm där jag då befann mig) också höll koll på och provsmakade årets Beaujolais Noveau. Görs det fortfarande tro?
Posted by Picasa

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag minns också den där företeelsen från förra seklet. Drack det där haussade vinet en gång. Äckligt.
Hörde någonting på radio idag om att det släpps, men har inte läst en rad någonstans. Vet inte om någon bryr sig längre. Här hemma är det årliga glöggsläppet större. I år har Blossa en blåbärsvariant... njaee... håller mig nog till den ttraditionella vinglöggen. och det mogna vinet.