torsdag 27 november 2008

Ett stort steg


Inget att hymla med. Vi lurades ut av goda vännerna till utemåltid i går också. Jättegambas på spett igen, grillad fisk med rosépeppar i fint mönster och god provencalsk röra.

Vännerna äter med förtjusning ostron och kan och vet hur de ska se ut och smaka. Bland annat får de inte vara "för feta" vilket är mycket förbryllande för mig. Var sitter fettet på ett ostron?

Ett djur som jag - och maken - trots många tidigare Frankrikebesök faktiskt inte ätit. Maken vill helt enkelt inte. För mig är det annorlunda. Som tonåring i Frankrike(se tidigare inlägg) var det inte bara en dubbad Elvis som utgjorde delar av en märklig sommar.

Byn där jag bodde hette Fouras och låg vid Atlantkusten helt nära fängelseön där Fångarna på Fortet spelats in. (Father Fouras var döpt efter byn).

Varje gathörn i den lilla byn hade sin ostronkur där dagens fångst försåldes. I familjen ingick en daglig förrätt av minst tio ostron var, barnen inkluderade. Jag hade nyss lärt mig att dricka rödvin utspätt med vatten så som barnens måltidsdryck var. Men ostronen kunde jag inte förmå mig att röra.

Tonårspojkarna i familjen retades och petade på de slemäckliga krypen och jag såg ju med egna ögon hur de levde och drog ihop sig. Med målande gester visade de sen hur det KÄNDES genom hela matstrupen och ner i magen hur ostronen rörde sig. Yäkk!!

Men en dag orkade jag inte med det dagliga retet längre. Jag tog ett ostron, höll för näsan och svalde. Det var inget särskilt märkvärdigt. Som en kallsup i det salta Atlanten. Ganska gott faktiskt. Den sommaren satte jag på slutet gladeligen i mig fyrtio ostron på raken. Jag blev addicted!!

Det var då. Sen dess har jag inte ätit ett enda. Det bara blev så. Mycket påverkat av att två goda vänner också långt senare åkte på livslång gulsot. Av ett enda litet skämt ostron.

Nu har det tjatats här om att man måste älska getost och ostron för att kunna bo i Provence. Så igår tog jag steget IGEN. Jag norpade ett ostron från gode vännens tallrik och slök det. Tjaha. Som en kallsup från Atlanten!


Posted by Picasa

3 kommentarer:

Christina sa...

Ostron är den enda mat som rycker till när man droppar citron på det, var det någon som sa ;-)

Tallriken med gambas såg verkligen smarrig ut!

Monet sa...

Det stämmer. Det darrar till lite och drar ihop sig. Får se hur det blir med det fortsatta ostronätandet. Den största utmaningen är att klara av chèvre, getosten. Härnere både luktar och smakar de STARKT!

Christina sa...

Åh, jag älskar just den franska getosten just för att den verkligen smakar något.
Om du vill vänja dig så kanske du kan använda den i matlagning, då mildras ju det lite skarpa i smaken men den fina getsmaken finns ändå kvar.
Ett underbart recept är en getostosttårta med pinjenötter och rostad paprika av Anna Bergenström.
Om du inte har boken "Under valnötsträdet" men vill ha receptet så kan du bara maila mig så skickar jag det.
christina dot alvner at telia dot com